Sate Ikan POKAJI TERSEDAP

Monday, January 9, 2012




Sebagai seorang yang perasan lebih cerdik dan bijak daripada jemaah, Hassan Ali tak perlu terkejut dipecat!

Pemecatan serta-merta Hassan Ali daripada PAS harus menjadi pengajaran kepada para pemimpin kanan PAS yang lain yang berada di punca hiraki kepimpinan parti. Pas adalah parti jemaah yang mempunyai struktur organisasi yang tidak menjadikan mana-mana individu pemimpin berkuasa secara diktator dan mutlak.

Jika para pemimpin sering menyeru ahli-ahli dan aktitivis bawahan parti di grass-root wala' kepada setiap keputusan kepimpinan dan jemaah, tidak kurang juga para pemimpin kanan parti tidak terkecuali untuk mentaati keputusan jemaah. Keputusan jemaah tidak akan menjadi bodoh sebagaimana mungkin bodohnya seorang pemimpin secara individu.

Para pemimpin kanan parti jangan merasakan terlalu bijak dengan ijazah berjela-jela hinggakan merasa diri secara individu terlalu cerdik berbanding keputusan jemaah melalui pelbagai dewan-dewan dan muktamar parti. Jangan sering bersikap gelojoh dan tidak bijaksana dalam mengeluarkan kenyataan kepada mana-mana media. Jangan juga memandai-mandai mendahului keputusan jemaah konon orang itu dan orang ini tidak akan bertanding di mana-mana. Menjadi cerdik dan bijaklah untuk tidak menyebut-nyebut benda-benda atau hal-hal yang bukan bidang kuasa para pemimpin kanan secara individu. Jangan hanya kerana sedapdan ghairah nak bercakap dan mengulas, padahnya sebab pulut santan binasa, terlajak petrahu boleh diundur, terlajak kata......

Ambil ikhtibar dari perangai gelojoh Hassan Ali yang jika dibiarkan berterusan mampu merosakkan jemaah. Semoga selepas ini berdebat dan bertakilah dalam mesyuarat dan apa-apa saluran rasmi parti pun, namun apabila telah menjadi keputusan jemaah, jangan lagi mana-mana para pemimpin kanan, cuba berlagak pandai dan bijak tak tentu pasal. Dengar nasihat Mursyidul Am dan Presiden kerana merekalah yang layak untuk didengari.

Kepada Dato' Dr Hassan Ali tidak payahlah terkejut kerana mana-mana organisasi pun akan membuat keputusan yang serupa jika anda terus-terusan merasakan anda lebih bijak dari kepimpinan organisasi yang anda anggotai.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails