Sate Ikan POKAJI TERSEDAP

Monday, December 19, 2011

Taufan Washi Landa Mindanao

Banyak pengajaran yang boleh kita sama-sama ambil dari kejadian yang menimpa dua bandar di Pulau Mindanao Filipina. Taufan Washi yang menyapu bersih (wash) dua bandar utama itu mengingatkan kita kepada Ribut Greg yang berlaku di Sabah beberapa tahun yang lalu. Kedua-dua peristiwa ini ada persamaannya berlaku diwaktu sedang 'manusia' sedang lena tidur. Petikan berita dari AP berbunyi ..."Most of the victims were asleep Friday night when raging floodwaters cascaded from the mountains with logs and uprooted trees after 12 hours of rain from the late-season tropical storm in Mindanao. The region is unaccustomed to the typhoons that are common to the north of the Philippine archipelago. Both Iligan, a bustling industrial center about 780 kilometers southeast of Manila, and Cagayan de Oro were filled with scenes of destruction and desperation...." 

Demikian lah berita sedih yang kita dengar. Saban ketika pun berlaku peristiwa demikian, maka terselitlah dalam fikiran kebanyakan mereka bahawa perlakuan 'detik hitam' ini adalah kerana pembawaan fenomena alam.... tidak lebih dari itu. 

Kita orang Islam semestinya Yaqin bahawa setiap kejadian itu mesti ada sebabnya. Lenyapnya satu kawasan di muka bumi ini dengan cara yang sedemikina rupa pastinya 'ujian' dan pengajaran kepada kita semuanya supaya kembali kepada Yang Maha Berkuasa. Mudah2an dengan kejadian itu lebih ramai yang mengikut jejak langkah Rozelle Elizabeth Padilla (Queenie Padila) atau Khadija. Insya Allah. 

Ini gambar yang saya petik dari laman web Daily News: 

<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 
</div> 
<div> 

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails