Sate Ikan POKAJI TERSEDAP

Tuesday, April 20, 2010

Alam Semesta- suatu Bukti Kekuasaan Allah

Saiz mega alam semesta. Pengetahuan yang mengagumkan.
Setiap dari kita, manusia yang mempunyai akal tentunya telah mengetahu bahawa alam kejadian Allah ini sangat besar. Namun masih ramai yang tidak dapat membayangkan sebesar mana saiz ukuran yang sebenarnya. Artikel ini, InsyaAllah dapat memberi gambaran betapa besar dan hebatnya penciptaan Allah. Bagi orang-orang yang berfikir, ianya tentu akan mengakui bahawa betapa kerdilnya manusia di alam raya ini.

Everyone knows the universe is huge, but most people don't understand how huge it really is. This article will try to show the amazingly massive scale of the universe to you. It surely is a very humbling experience!

Inilah bumi tempat tinggal kita. Tempat kita dilahirkan, membesar, bekerja, bermain dan bersuka ria. Disinilah kita berkongsi udara, air, makanan dan segalanya-galanya sepanjang kita hidup sehinggalah ajal menjemput kita.

This is our Home. All of us live, love, wage wars, spend our entire lifetimes here.



Bahkan, matahari yang dikatarakan bintang terbesar dalam sistem solar bumi, hanyalah kelihatan satu titik jika dibandingkan dengan bintang-bintang lain yang wujud dalam galaksi ini. Bumi sudah tidak wujud langsung dalam ukuran ini!!!

Our Sun is just a tiny speck compared to other stars! Hard to even make out in the picture with the Sun just 1 pixel wide. Jupiter becomes invisible at this scale.

Milky Way- Sistem Galaksi kita. Disana terdapat antara 200-400 bilion (YA, BILLION) bintang dalam Milky Way. Dan.... Milky Way adalah tersangat kecil jika dibanding dengan sistem galaksi lain yang diketahui kewujudannya.Tentunya masih banyak lagi belum dapat dicerap oleh kajian manusia. Galaksi jiran kita yang terdekat iaitu Galaksi Andromeda menpunyai lebih daripada satu TRILLION Bintang!!!

There are 200-400 billion stars in the Milky Way. The stellar disk of the Milky Way Galaxy is approximately 100,000 light-years in diameter, and is considered to be, on average, about 1,000 ly thick. Our Milky Way galaxy is small compared to other galaxies. Our neighbouring Andromeda Galaxy has over one trillion stars!

Imej terakhir adalah sebahagian kecil imej alam raya yang dapat dicerap oleh teleskop Hubble Ultra Deep Field.
Setiap titik yang dicerap merupakan suatu galaksi yang mempunyai berbilion bintang... dan setakat ini, terdapat lebih daripada 170 billion galaksi !!! yang dapat dicerap oleh teleksop buatan manusia yang paling maju. Yang lain-lain yang masih menanti untuk dikaji, hanya Allah mengetahui.
Each spot is a galaxy, consisting of billions of stars.
There are more than 170 billion galaxies in the observable universe.

Semoga pengetahuan begini membawa kita kepada pengabdian yang tidak berbelah bagi kepada Allah yang Maha Kuasa.



No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails