Sate Ikan POKAJI TERSEDAP

Monday, February 14, 2011

(Kalau) Mubarak Jatuh dan Raja Abdullah Saudi Tiada

OLEH DR FAISAL TEHRANI

* Rencana ini ditulis enam jam sebelum Mubarak melarikan diri. Terbit di Harakah edisi 14-17 Februari 2011.

DALAM masa terdekat, sebaik sahaja Hosni Mubarak jatuh dan Raja Arab Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz meninggal dunia di usia 86 tahun; rantau Timur Tengah akan mengalami satu perubahan lanskap politik yang pasti melongokan kelak.

Saya tidak mahu mengulas perihal Hosni Mubarak memandangkan sudah banyak analisis dilakukan. Akan tetapi saya mahu mengulas perihal Raja Abdullah Saudi yang kesihatannya sedang tidak menentu. Seandainya Raja Abdullah meninggal dunia di tengah-tengah kemelut Mesir, Amerika Syarikat dan Zionis akan berada dalam kedudukan panik yang luar biasa.

Putera Mahkota Arab Saudi adalah Sultan bin Abdul Aziz, beliau disifatkan sebagai seorang pemimpin yang lemah dan dijangka tidak dapat menahan diri dari terheret ke dalam perang suku. Sistem politik di Arab Saudi adalah berasaskan kesukuan. Ini bermakna kunci kuasa digilirkan antara anggota suku yang dekat dengan pemerintah Bani Saud. Antara suku-suku yang hampir dengan istana Saud ialah al-Shammar, Sudairy, Bani Khalid, Bani Tamim, Anza, dan suku Al-Ajman. Marga-marga ini berbahagi kuasa sesama sendiri dalam pelbagai bidang antaranya keselamatan, politik, kewangan dan ketenteraan di Arab Saudi.

Suku Sudairy adalah yang paling dominan saat ini, khususnya, menguasai strukur agama (Haramain), ketenteraan, selain memegang kekuasaan dalam negeri. Suku Shammar saingannya lebih banyak mengendalikan ekonomi, kekayaan minyak Saudi sementara puak-puak yang lain didiamkan dengan kekayaan dalam pelbagai bidang niaga dan kewangan. Suku Sudairy rata-rata menganuti faham Wahabi. Suku Sudairy, yang merupakan saingan Al Shammar, dilihat dekat denganPutera Mahkota Saudi yang sedang uzur iaitu Putera Sultan bin Abdul Aziz.
Kekanda Raja Abdullah iaitu Raja Fahd juga mempunyai kemesraan terlampau dengan Amerika, kelihatan kedua-duanya asyik menari mengikut rentak irama padang pasir pada tahun 1981.

Ibu Putera Mahkota Arab Saudi, Sultan bin Abdul Aziz adalah Hessa binti Ahmad Al Sudair, dianggap salah seorang isteri Raja Abdul Aziz yang paling berpengaruh. Hessa adalah juga ibu kepada Raja Fahd dan Putera Abd al-Rahman, Putera Nayyef (orang ketiga berkuasa di Arab Saudi), Turki, Salman, dan Ahmed. Suku Sudairy seperti telah disebutkan memegang penuh pusat-pusat keagamaan di Arab Saudi (merujuk kepada Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi) dan mengendalikan segala urusan berkenaannya sejak Jun 1982 iaitu sejak Raja Fahd, raja kelima dari Dinasti Al Saud, beroleh takhta.

Kedudukan Sudairy sangat utuh apatah lagi marga ini menguasai Jabatan Pertahanan, Rejimen Pengawal Raja, pihak polis Arab Saudi, dan banyak kedutaan besar Arab saudi di seluruh dunia dibanjiri oleh klan Sudairy.

Sementara itu, marga Shammar dilihat lebih dekat dengan faham Syiah. Terdapat 15 peratus penganut faham Syiah di Arab Saudi dari sejumlah 25 juta rakyatnya. Terdapat khabar angin mendakwa ibu Raja Abdullah, Fahda, yang memang diketahui berasal dari keturunan suku Shammar (Fahda adalah puteri ketua marga Shammar, Asi Shuraim) adalah penganut faham Syiah. Raja Abdul Aziz telah mengahwini empat perempuan dari Al Shammar untuk meredakan segala kemungkinan suku yang rapat dengan Syiah ini menuntut kekuasaan. Akan tetapi, itu juga memberi kelebihan buat al Shammar hari ini. Ini kerana sistem politik Arab Saudi bergantung rapat dengan kekuatan sesebuah suku atau klan dengan raja dan keluarganya. Ekoran dari itu suku Shammar telah menampakkan taringnya sejak 2005, iaitu ketika Raja Abdullah menaiki takhta.

Perlu diketahui, bekas Raja Arab Saudi, Raja Abdul Aziz mempunyai 32 orang isteri dari suku Saudi yang berpengaruh dan dikurniai tujuh orang puluh anak.

Kematian Raja Fahd bin Abdul Aziz pada bulan Ogos 2005 membolehkan suku Shammar membuat percaturan yang lebih penting dalam menempatkan setiap warga sukunya di pangkalan kekuasaan Arab Saudi. Oleh kerana sistem politik suku ditentukan oleh pengaruh suku berdasarkan jumlah laki-laki serta jumlah kerabat yang terhasil dari perkahwinan dengan anggota suku yang lain; Shammar dan Sudairy menjadi dua suku yang paling berpengaruh. Ini kerana bekas Raja Saudi telah memilih sebahagian besar isteri-isterinya daripada kedua-dua puak tadi.
Rapatnya Putera Bandar Saudi dengan George Bush
menyebabkan beliau diberi jolokan 'Bandar Bush'.

Salah seorang kerabat Raja Arab Saudi, Putera Bandar bin Sultan ibunya pula adalah seorang etnik Afrika yang asalnya bekerja dengan keluarga kerajaan Saudi. Putera Bandar inilah yang mempunyai hubungan rapat dengan Parti Republikan di Amerika Syarikat. Beliau juga adalah Ketua Majlis Keselamatan Nasional Arab Saudi sehingga tahun 2005, merupakan Duta Besar Saudi untuk Amerika S yarikat selama dua puluh dua tahun dan salah seorang sosok paling berpengaruh dalam dinasti Al-Saud. Adalah diketahui Putera Bandar dan keluarga Bush merupakan rakan kongsi perniagaan dalam industri minyak Texas yang bernilai lebih 500 juta dollar. Putera Bandar dikatakan membiayai kempen pemilihan George W. Bush selama dua penggal. Yang mengakibatkan George W. Bush berasa sangat terhutang budi kepada dinasti Saudi.

Menekuni sistem suku Dinasti Saud yang menebarkan lebih enam ribu ahli keluarga diraja pelbagai suku kepada pelbagai pos penting, ada kemungkinan kematian Raja Abdullah kelak boleh mengakibatkan satu perebutan kuasa yang dahsyat (secara senyap mahupun terang-terangan).

Untuk berdepan dengan kemungkinan suku Shammar yang lunak dengan Syiah mengambil alih peranan di Arab Saudi, Amerika Syarikat dan Zionis sedang melobi Putera Nayef yang berumur 77 tahun iaitu Timbalan Perdana Menteri II dan bekas Menteri Dalam Negeri sebagai pengganti Raja Abdullah. Nayef dianggap paling selamat memandangkan sedia bekerjasama dengan Amerika Syarikat dalam pelbagai urusan. Menteri Luar Negeri Saudi, Saud al-Faisal misalnya dijangkiti penyakit Parkinson, sementara Putera Bandar yang digemari Washington itu sedang menderitai kanser.

Nah, sekiranya Omar Suleiman berjaya dinaikkan menggantikan Hosni Mubarak di Mesir dan Putera Nayyef dapat ditabalkan sebagai Raja baharu Arab Saudi, pengaruh Amerika Syarikat dan Zionis akan dapat dikekalkan di Timur Tengah untuk satu lagi tempoh. Akan tetapi sekiranya Hosni Mubarak dijatuhkan dan rakyat Mesir menolak Omar Suleiman sebagai pengganti, dalam masa yang sama pula Raja Abdullah di Saudi meninggal dunia secara mengejut tanpa dapat digantikan dengan Putera Nayyef, Amerika Syarikat dan Zionis berdepan dengan masalah.

Maksud saya, masalah yang sangat besar.
Boneka Amerika beratur.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails