artikel ini telah disiarkan di akhbar Suara Keadilan 2 keluaran 8 februari 2011.
Dekad terakhir abad 20 sehingga hari ini, awal dekad di abad ke 21
adalah dekad reformasi. Tiada siapa boleh nafikan. Api reformasi
menggelembung, memecah, meletup dan laharnya muntah di
mana-mana. Ia meletup di Myanmar, Nepal, Thailand, Indonesia
juga di Malaysia. Mutakhir ini menyaksikan kebangkitan rakyat
di Tunisia, Yaman dan Mesir. bagai mata air di bawah tanah, ia
telah menjalar ke sana Reformasi mengubah segala yang bersifat
arus perdana (mainstream) menjadi tidak relevan. Siaran televisyen,
drama tv dan filem, majalah dan buku, industri muzik dan hiburan,
komik dan kartun yang tidak mendengar keluh-kesah marhaen
dikuburkan oleh rakyat. Di Malaysia, kita dapat lihat apa yang
disebutkan tadi berlaku. Rakyat membunuh media yang tidak
merakam suara mereka. Jika masih hidup, ia tawar, hambar
dan tinggal nyawa-nyawa ikan. Satu-satunya yang masih relevan
sejak zaman merdeka sehingga ke hari ini di era reformasi ialah
filem P.Ramlee. Ini kerana P.Ramlee berani melawan arus.
Bukan tiada pengarah Melayu ketika itu tetapi P.Ramlee
telah mengambil langkah berani dalam berkarya. Mendengar
rintihan rakyat lalu mengadunkannya mengikut selera penonton.
"Bukanlah saya gemar menghasilkan filem komedi tetapi kehendak
"Bukanlah saya gemar menghasilkan filem komedi tetapi kehendak
pasaran. Namun begitu saya tidaklah membuatnya main-main."
Begitulah ungkapan yang pernah beliau nyatakan. Benar,
P.Ramlee menjadi pengkritik sosial, menyindir dalam sinis sejak
filem pertama arahan beliau "Penarik Beca" sehinggalah yang
terakhir beliau mewasiatkan filem "Laksamana Do Re Mi" untuk
tatapan generasi selepasnya. Penarik beca cerita cinta tak
kesampaian jejaka marhaen Melayu kasta pariah (boleh gunakah
perkataan ini?) dihalang oleh bapa sang dara yang merasakan
keturunannya terlalu mulia untuk digandingkan dengan sang
penarik beca yang miskin papa kedana itu. Cerita ini cerita sedih
tetapi yang menjadi lucunya di era reformasi lagu "Azizah" dan
"Engkau laksana bulan" di dalam filem tersebut telah diharamkan
oleh kerajaan kerana Azizah adalah nama presiden Parti Keadilan
Rakyat manakala bulan adalah lambang bendera Parti Islam
seMalaysia (Pas). Filem terakhir beliau pula, Laksamana Do Re Mi
menyaksikan bagaimana sebuah kerajaan Pasir Dua Butir telah
dirampas oleh menteri Fasola persis Barisan Nasional merampas
negeri Perak dari kerajaan Pakatan Rakyat. Deria seniman P.Ramlee
seolah-olah kasyaf (juga diharap istilah ini tidak menakutkan) dan
dapat melihat apa yang akan berlaku di tanahairnya sendiri. Bahkan,
P.Ramlee juga pernah tak dibenarkan masuk ke negeri Perak
kerana 'hal keluarga dengan istana'. P.Ramlee seperti Nostradamus
yang bisa meramal masa akan datang. Nostradamus yang hidup
kurun ke 15 terkenal dengan ramalan-ramalan dunianya dalam
bentuk pantun empat kerat.
Sudah diketahui umum dan menjadi gurau senda di internet dialog
Sudah diketahui umum dan menjadi gurau senda di internet dialog
Sudin dalam Pendekar Bujang Lapok, "Alif mim nun wau, Alif
tendang wau - sarkis!". Entah kebetulan atau memang P.Ramlee
berpendirian yang alif, mim, nun, wau (Umno) memang sarkis
penjajah tidaklah diketahui tetapi semangat patriotik dan bencikan
penjajah telah dibuktikan P.Ramlee dengan menghasilkan "Sarjan Hassan".
Ketika hari ini Perdana Menteri sibuk dengan konsep 1Malaysia yang
cuma retorik walhal Umno sarat dengan semangat perkauman, P.Ramlee
sudah lama menerima kaum lain sebahagian dari Malaysia.
Tontonlah filem Ali Baba Bujang Lapok babak sarjan penyamun
(lakonan Ibrahim Pendek) berbual dengan apek tukang kasut untuk
menyiasat di mana rumah Kassim Baba. Setelah diberitahu di mana
rumah Kassim Baba, sarjan penyamun tergesa-gesa meninggalkan
apek yang bersungguh-sungguh mahu membawanya ke rumah tersebut.
Ketika itu apek itu terhalang kerana diserbu pelanggan yang ramai datang
hendak membaiki kasut. Apek tukang kasut telah mengucapkan dialog
yang sinis," Tak usah gaduh-gaduh, gua pun local citizenship."
Apa maknanya itu?
Konflik cinta terhalang akibat berbeza darjat memang popular sehingga
Konflik cinta terhalang akibat berbeza darjat memang popular sehingga
hari ini tidak kiralah filem Melayu atau Hindustan sampailah ke filem
Yusof Haslam dan Razak Mohideen. Banyak filem sebegitu telah
dihasilkan tetapi P.Ramlee berjaya menyelitkan unsur-unsur lain
di dalamnya. Filem Antara Dua Darjat, Ibu Mertuaku di antaranya.
Sultan yang ego telah dibuli oleh nujum Pak Belalang agar masuk
merangkak di dalam gua seperti menyindir meminta Sultan 'turun padang'
dan jangan asyik megah di singgahsana sahaja. Tidak hanya cinta,
P.Ramlee membongkar keluh golongan pekerja yang ditindas majikan
melalui filem Labu dan Labi. Kemudahan tempat tinggal dan gaji pekerja
bawahan si Labu dan Labi telah diabaikan oleh majikannya Haji
Bakhil yang gemar membuli. Labu dan Labi takut memprotes
sebaliknya hanya berani melawan dan membuli Haji Bakhil di
dalam angan-angan dan mimpi sahaja. Kaum majikan sebenarnya
bukanlah berani sangat jika golongan pekerja berani memprotes.
Sebagaimana Labu yang terus melawan kerana menyangkakan
dia masih bermimpi, sang majikan tiba-tiba berubah menjadi takut.
Ia seperti mengajar kita bersatu dan berani menyuarakan hak kita.
Sebagai muslim, P.Ramlee bereksperimen dalam filem Semerah
Sebagai muslim, P.Ramlee bereksperimen dalam filem Semerah
Padi bagaimana sebuah negara ditadbir mengikut undang-undang yang
termaktub di dalam kitab Al Quran. Tidak seperti filem 'agama' yang
pernah dihasilkan di Malaysia yang seperti kuliah dan ceramah,
P.Ramlee menggambarkan indahnya menjalankan syariat Allah.
Semerah Padi menunjukkan bagaimana Islam dijadikan panduan
hidup yang memelihara keamanan dan menegakkan keadilan
dengan penuh hikmah. Menyingkap filem "Musang Berjanggut" pula,
ulama pengampu kerajaan dibidas kerana sibuk menyuruh orang
berbuat baik sedangkan dirinya seperti bapa ketam yang berjalan
mengereng. Ungkapan "Ini undang-undang kanda yang bikin, itu
semua boleh padam" oleh Menteri Nikah Kahwin sangat pedas
kerana dalam sesuatu hal, undang-undang boleh dipinda mengikut
selera mereka yang berkuasa. Rakyat biasa buat akan dihukum
tetapi orang atas tidak mengapa.
Tulisan ini sekadar memetik sepintas lalu sahaja beberapa filem
Tulisan ini sekadar memetik sepintas lalu sahaja beberapa filem
P.Ramlee untuk mengajak kita berfikir bahawa cabang reformasi
amat luas dan perlu digunakan sebaiknya oleh penggiat seni
dengan penuh kebijaksanaan. Kezaliman harus ditentang dan
untuk meruntuhkannya, ia perlu dikepung dari semua sudut sama
ada melalui partai politik, NGO mahu pun kegiatan seni. Mahu
bikin sesuatu bikinlah agar dapat difikirkan oleh anak cucu, jangan
tinggalkan sampah untuk dibebani sebagaimana setiap kepala
generasi hari ini dan esok menanggung hutang negara yang amat besar.
No comments:
Post a Comment